Alla inlägg under januari 2008

Av Sara - 26 januari 2008 18:20

Dagens inlägg i vilken debatt som nu kan passa kommer faktiskt att ha ett tema. Takt-klappning.


Jag var på Liten Systers konsert i torsdagskväll. Den var jättebra och även om den var ganska lång blev man inte uttråkad en enda gång. Det var ca 20 ensemblar som spelade en låt var. Tanken om klapptaktande kom till mig när det var dags för rockensemblen Hellbendt. De spelade och sjöng The Seduction Of Sweet Louise. Den var bra, även om deltagarna var liiiite tråkiga att titta på. När låten led mot sitt slut, efter det obligatoriska gitarrsolot ni vet, så började publiken klappa takten. För det första: hälften klappade fel takt. För det andra: man klappar helt enkelt inte takten till The Seduction Of Sweet Louise!


Jag tänkte för att vägleda er ge några tips om klapptaktande.

1: Klappa inte takten om du inte är musiker eller jävligt taktsäker

2: Klappa inte baktakt

3: Klappa INTE synkoper. Detta var särskilt riktat till alla er musiker som tror att ni är skickliga och att alla tycker det är jättekul med synkoper.

4: Klappa aldrig takten till rocklåtar såvida inte artisten i fråga börjar.

5: Klappa heller ALDRIG takten till lugna låtar och ballader.


Om ni följer dessa tips så kommer personer som jag få en mycket bättre konsertupplevelse i fortsättningen.


Peace Out!

Av Sara - 9 januari 2008 17:25

De första stackars veckorna av 2008 var spännande. De första dagarna skälvde när de med osäkra babysteg påbörjade det nya året. För visst är ett nytt år allas vår bebis. Vi ska börja om på nytt, ta väl vara på tiden och faktiskt umgås med de vi älskar. De första veckorna är fyllda med nya saker som man ska prova, nya utmaningar.


I vår familj var vår första den 2 januari. Mamma fyllde 43 för första gången i sitt liv. Den 3 åkte jag tåg utan vuxet sällskap till och från Göteborg för första gången. Samma dag åt jag min första vegetariska pizza på Pizza Hut. Den 5 åt jag mat på Ming's Palace, istället för att ta med maten hem, för första gången. Den 7 hade jag och Sockersöt UF hand om lärarfikat för första gången.


Idag började jag ett sista dock. Min sista termin i gratis skolgång. Snart kommer min första student, min första studentbal och min första sommar där jag inte har sommarlov utan är arbetslös på väldigt länge.


På tal om balen och studenten. Jag önskar att pappa kunde vara med och se mig. Konstigt utan honom.


Peace Out!

Ovido - Quiz & Flashcards